Leasing komunálních a speciálních strojů i technologií
Jak by měly firmy pořizující komunální a speciální techniku postupovat při výběru optimální formy financování?
Před nákupem komunální techniky by se měl každý schopný manager zamyslet nad tím, k jakému účelu ji bude pořizovat, jak dlouho ji bude používat a co je prioritou firmy v oblasti úvěrového i administrativního zatížení. Obecně se dá říci, že existují 4 základní druhy financování, a to nákup v hotovosti, úvěr, leasing a operativní leasing. Zkuste srovnat cenové navýšení za opravy starší techniky, vyšší spotřebu PHM, Na českém trhu působí společnost Myland zaměřená na leasing a pronájem komunální techniky. Budete-li nakupovat cokoliv na leasing či úvěr, využijte našeho bezplatného poradenství a ušetříte čas i peníze - vše zajistíme za Vás!
Pokud začneme jednotlivé způsoby srovnávat z hlediska jejich výhodnosti, nelze jednoznačně tvrdit, že ten či onen způsob financování je nejvýhodnější. Je
totiž potřeba nejprve důkladně posoudit základní parametry připravované „investice“. K správnému posouzení je potřeba si uvědomit účel, za jakým novou techniku pořizujeme, a další hodnotící parametry související především s životností
pořizované techniky, jako jsou např. náklady na údržbu včetně těch režijních.
ekologickou zátěž, nižší produktivitu a spolehlivost při práci oproti cenovému navýšení úročení finanční služby poskytnuté na pořízení moderní techniky.
Je třeba se zamyslet i nad ostatními aspekty, jako jsou daňové zatížení a reálná hodnota vlastních finančních zdrojů. Jak dlouho trvá, než-li z vlastních finančních zdrojů zajistíte potřebné finance na obnovu vozového parku? Jistě uplyne nějaký ten rok. A víte, kolik Vás stálo zdanění vlastních peněz? (daň versus úrok cca 7% dle komodity) Jistě, mnohé z výše uvedeného je často otázkou „úhlu pohledu“ a také schopnosti managementu investovat do rozvoje. Otázkou pak už zůstává, zdali „investice“ do vlastního majetku se snižující hodnotou je rozumnou investicí.
U finančního leasingu se prodlužuje minimální délka odpisů i leasingu ze 3 na 5 let, což pro určitou část firem bude klíčový faktor pro výběr financování formou operativního leasingu se základními službami. Ale ne ve všech případech je toto řešení ideální – například finanční leasing lze nastavit tak, že bude klient splácet leasing pouze 3 roky a pak může platit pouze symbolickou částku. V těchto případech doporučuji udělat audit výhodnosti obou variant financování, porovnat rozdíly a přihlédnout také k účetním výhodám. U finančního leasingu pro organizaci s více vozy doporučuji kvalitní pojištění mimo splátky, lze dosáhnout značné úspory v průběhu používání techniky.
Operativní leasing byl již oblíben před reformou, ale v roce 2008 zvýší atraktivitu pro firemní i komunální klientelu. Operativní leasing bych rozdělil na klasický (pojistky, daně atd.) a full service (servis, pneu atd.). Rozhodnutí, jaký vybrat, je také otázkou rozboru, porovnání obou variant s pohledem do budoucna, co bude pro firmu přínosem. U operativního leasingu se většinou vyplatí „koupit“ vůz přímo od specialisty, který se zaměřuje na danou komoditu a má speciálně upravený operativní leasing na danou techniku, a tím lze v dobře nastaveném leasingu ušetřit i na dalších službách. U operativního leasingu je nesmírnou výhodou, že je splátka brána jako běžný náklad za službu, DPH z každé splátky do účetnictví. Firma není úvěrována, což pozitivně ovlivní likviditu, sníží měsíční splátky i administrativní zátěž.
Úvěrové financování je vhodné při dotacích, kde musí být předmět dotace majetkem žadatele.
Na závěr bych rád upozornil na rozdíly v oblasti leasingu a úvěru a doporučil bych před nákupem techniky vybrat optimální formu financování i společnost, která leasing zajistí. Správně nastaveným leasingem i úvěrem lze dosáhnout nemalé úspory.
—————